Переробка літій-іонних батарей: кількість підприємств збільшується
19 травень 2022
За прогнозами аналітиків, середні темпи зростання ринку літієвих акумуляторів у період з 2021 по 2027 рік становитимуть не менше 18% на рік, досягнувши значення 130 млрд доларів. При цьому все гостріше ставатиме проблема утилізації батарей, які відпрацювали свій термін. І якщо технології переробки свинцево-кислотних акумуляторів відпрацьовані і зараз у деяких країнах Європи налагоджено їх 100-відсоткову утилізацію, то з літій-іонними АКБ ситуація значно складніша.
Переробка літієво-іонних акумуляторів покликана вирішити дві проблеми:
- Утилізація виробів, які не можуть бути просто поховані на звичайних полігонах для твердого сміття — літій-іонні акумулятори містять велику кількість речовин, які можуть спричинити зараження ґрунту та води на великій площі
- Одержання матеріалів, які можуть бути використані у виробничому циклі. Зростання попиту на літій-іонні накопичувачі енергії викликало різкий стрибок цін на матеріали, насамперед – на літій, мідь, кобальт тощо. Це повністю відповідає моделі «кругової економіки», згідно з якою необхідно досягти нульових показників поховання відходів.
Переробка літій-іонних акумуляторів: основні тенденції розвитку ринку
Аналізуючи ситуацію з розвитком ринку переробки літій-іонних акумуляторів, можна відзначити кілька тенденцій:
- Законодавством США та деяких країн Європи передбачено відповідальність виробників електрокарів за утилізацію АКБ зі старих машин. Тому провідні автовиробники, розвиваючи сегмент електроавтомобілів, паралельно створюють інфраструктуру, необхідну утилізації неробочих АКБ. Наприклад, Volkswagen у 2021 році відкрив пілотний завод, на якому відпрацьовуватиметься технологія глибокої переробки літій-іонних батарей. Ford налагоджує співпрацю з Redwood Materials, щоб створити замкнутий цикл виробництва та переробки акумуляторів.
- Активно йде будівництво заводів із переробки літієвих батарей у країнах, які прискореними темпами відмовляються від продажу авто з двигунами внутрішнього згоряння. Як приклад можна навести країни Скандинавського півострова. У Фінляндії концерн Форум з 2019 забезпечує переробку в промислових масштабах Li-ion акумуляторів з ефективністю 80%. Шведська Northvolt вже представила акумулятор, повністю виготовлений з використанням відновлених матеріалів. На початку цього року компанія розпочала будівництво заводу для переробки літієвих АКБ, який має запрацювати на повну потужність уже у 2023 році. Ще вона шведська компанія - Stena Recycling (спеціалізується на управлінні відходами) - інвестує 30 млн. євро будівництво нового заводу в Хальмстаді. Заявлено, що технологія дозволить забезпечити переробку списаних АКБ на 95%. У Норвегії завод з утилізації літій-іонних накопичувачів енергії спільно відкриють канадська Li-Cycle Corp та дві місцеві компанії – Morrow Batteries (найбільший виробник АКБ такого типу в країні) та Eco Stor (займається вторинним використанням АКБ, непридатних для експлуатації в електрокарах).
- Інвестиції в глибоку переробку літій-іонних акумуляторів з метою отримання сировини, придатної для подальшого використання, стають вигіднішими, ніж інвестиції в їх видобуток — канадська сталеливарна компанія Stelco планує налагодити виробництво в промислових обсягах на своєму заводі в Онтаріо. У планах — щорічно отримувати до 18,4 тис. тонн марганцю, літію, нікелю, кобальту, а також до 40 тис. тонн брухту сталі (це дозволить покрити до 25 відсотків потреби компанії в сталевому металобрухті).
Окремо варто відзначити китайську CATL, найбільшого світового виробника акумуляторів - вона планує вкласти близько 5 млрд. доларів у будівництво заводу з утилізації АКБ. Заявлено, що його збудують у рамках розвитку промисловості у центральному Китаї — у місті Ічан (провінція Хубей).
А німецька BASF хоче побудувати завод для переробки АКБ у Бранденбурзі — місце вибрано не випадково, адже поблизу буде розташована нова гігафабрика Тесла. Компанія хоче проводити відновлення літію, марганцю, а також кобальту та нікелю, використовуючи зняті з електрокарів літій-іонні акумулятори (у яких закінчився термін придатності) та виробничі відходи із заводу Tesla.