Утилізація літій-іонних акумуляторів: фабрику з глибокої переробки АКБ відкриють у Норвегії на початку 2023 року
10 лютий 2022
Фахівці пророкують стабільне зростання ринку літієвих акумуляторів на рівні 13-15% на рік. Усього за три роки (2018-2020) виробничі потужності збільшилися на 200%, але таке стрімке зростання неминуче ставить питання щодо необхідності вдосконалення технологій та нарощування потужностей утилізації акумуляторних батарей, що виробили свій ресурс.
На сьогоднішній день у США, Японії та практично всіх країнах Європи переробляється 100 відсотків свинцево-кислотних акумуляторів, процес дозволяє отримати до 98% матеріалів, придатних для подальшого використання. Такого показника вдалося досягти завдяки досить простій конструкції свинцево-кислотного акумулятора. Технологія переробки літій-іонних АКБ значно складніша, вона заснована на розчиненні, окиснювально-відновлювальних реакціях та поділі матеріалів за рахунок різниці їх магнітних та електростатичних властивостей.
Переробка літій-іонних акумуляторів: досвід канадської Li-Cycle
У 2019 році канадська компанія Li-Cycle заявила про розробку технології, яка дозволить отримати при переробці літієвих АКБ від 80 до 100 матеріалів, придатних для повторного використання.
Технологія складається з двох етапів:
- Подрібнення – при цьому немає необхідності розряджати батареї або робити з ними будь-які маніпуляції. Це дозволяє значно прискорити процес.
- Гідрометалургія – дозволяє отримати з подрібненої маси методом "мокрої хімії" карбонат літію, кобальт, алюміній, залізо, графіт, мідь і т.д. На відміну від традиційних підходів (старі АКБ переплавляли, щоб потім виділити цінні метали, ККД становило близько 40%) така технологія значно екологічніша.
Компанія довела ефективність своєї технології, відкривши у 2020 році одразу два заводи – у США та Канаді – щодо утилізації літій-іонних акумуляторів загальною потужністю до 20 тисяч тонн відпрацьованих АКБ.
У Норвегії партнерами канадської Li-Cycle виступатимуть дві місцеві фірми, які поставлятимуть сировину для переробки:
- Morrow Batteries – найбільший виробник літій-іонних батарей (планує наростити щорічний випуск до 43 ГВт * год), який постачатиме зі свого заводу відходи виробництва.
- Eco Stor – ця компанія спеціалізується на повторному використанні Li-ion акумуляторів. Вона адаптується б/в АКБ з електрокарів під системи накопичення та зберігання електроенергії для приватних будинків.
Планується, що на повну потужність підприємство запрацює вже на початку 2023 року, потужність – близько 10 тисяч тонн.
Вибір Норвегії як місця для будівництва заводу з переробки промислових акумуляторів великої ємності не випадковий, країна є європейським лідером із переходу на використання електромобілів та відмови від двигунів внутрішнього згоряння (повністю продаж нових автомобілів з ДВЗ планується припинити вже у 2022 році).
Розвиток потужностей з переробки літій іонних акумуляторів дозволить європейським виробникам частково вирішити проблему дефіциту літію, значна частина якого зараз видобувається у Китаї. Який, своєю чергою, хоче локалізувати виробництво на своїй території, всіляко обмежуючи експорт сировини. Видобуток літію на вже розвіданих родовищах потребує значних інвестицій та часу (наприклад, в Україні) або пов'язаний із дуже великими ризиками (Афганістан). За прогнозами аналітиків, запровадження технології глибокої переробки дозволить європейським виробникам на 20% забезпечити себе сировиною для випуску літієвих акумуляторів великої ємності.